Voor de meeste cursisten is de Saddle Pose een zeer uitdagende Yin Yoga houding. Toch zie ik ook mensen direct in de houding zakken.

Zelf heb ik altijd even tijd nodig om langzaam steeds verder te zakken om me uiteindelijk volledig over te kunnen geven aan de houding.

De Saddle is bij uitstek een hartopener, het verruimt je borstkas en helpt je om vastgezette emoties los te laten. Je hele voorkant wordt, samen met je heup flexoren, gestretcht. En dat is juist de bedoeling van Yin. Het maakt het bekkengebied los en rekt het dieper gelegen bindweefsel aan je voorkant. Daardoor gaat het bindweefsel smelten waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten. De Saddle pose is een hele goede tegenhanger voor hardlopers en voor mensen die veel staan of lopen. Het maakt het lichaam soepeler.

Tijdens het Yinnen wordt iedere houding ca. 5 minuten aangehouden zodat het lichaam de tijd heeft om steeds meer één te worden met de houding. Doordat je langere tijd in de houding verblijft kan de levensenergie (Ki) vrijer stromen door de energiekanalen, de zogenaamde meridianen. De Saddle heeft een positief effect op de spijsverteringsorganen en stimuleert de milt-, maag- en galblaasmeridaan.

En misschien denk je nu: dat zal mij nooit lukken. Misschien is dat zo, maar misschien ook niet. Ik dacht het de eerste keer ook. Maar vaak heeft het tijd nodig om iedere keer een beetje verder te kunnen stretchen. Die tijd mag je gerust nemen, alhoewel ik ervaar dat dat al een hele grote uitdaging op zich kan zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom iemand wel of niet verder komt in een houding. Ieder lichaam is anders en het hoeft niet altijd te liggen aan lenigheid of wilskracht. Het kan heel goed liggen aan de bouw van je skelet, dan zal je inderdaad misschien niet verder kunnen komen. Door te gaan Yinnen kan je deze grenzen juist onderzoeken en daarop afstemmen door de houding bijvoorbeeld aan te passen of ondersteuning te geven door een kussen of deken.
Namasté🙏